19.11.07

maal-enesetapp-kriitika

tere.
mul oli tõesti hea nädalavahetus. 2 päeva sajas vihma. ma lõppmatult palju sõidsin bussidega, istusin ja mõtlesin(ledisin kompromiisi kuidas saab maha istuda ja paanikast, et aeg ja inimesed lähevad kiiresti mööda, lahti saada).
jah.. hetkel tundub, et olen mu pikka-pikka-pikkaajaline masendusus on ära läinud.

ah-jah
ma ikka teeks maali. autoportree mis kujutab enesetappu.

näitusetegimene(aka kunsti- ) nõuab minult teha kokkuvõtteid, mingeid lollusi tunnistamist ja päris valusaid, ja "saatuslikke", ja suuri otsustusi tegemist.

seega jah, kui ma teen neid suuri otsustusi, saan endaga hakkama, siis ma tunnen, et elan ja tõenäoliselt olen ikka reaalne ka.
haakan armastama ennast ja elu.

siit on paraleel surmaga.
kõige suurem elujõud ja eluarmastus on siis kui surm on lähedal.(see sama kaotamise teema)


mõlemad asjad idee järgi nõuavad tugevat otsustusvõimet, ettevõtlikkust ja vastutust oma tegude eest, arusaamist, et tagasiteed ei ole, et otsustused on fataalsed; "äkki veab" on välja vistaud. etc. võin surmani kirjutada miks mulle see surmateema nii istub)
lisaks see minulik "reeglina hakkan tegutsema väga viimasel hetkel. kui deadline on vot vot. mõttetu ekstreemsus ja enesepiinamine."


enesetapp peab olema kujutatud kui ilus rituaal. surm kunstis on üks kaunimaid asju üldse.
aga.. ma ei ole veel kindel millise konkreetse viisi ma selle maali jaoks välja valin ja kus see "tegevus" peab olema. ja kas enne või päras "final decisionit" - valik esteetika ja tähenduste vahel.

ja maaliga, mu meelest, ikka peab kaasnema tekst. ma tahan teisi võimalikke ja juhuslikke tõlgendusi ära lõigata.

meeleolu poolt tuleb midagi sarnast selle minu maaliga mis on siin lisatud


ps. muidugi... inimesena tavaelus ma tunnistan enesetappu kõlbmatuks. aga see on juba teine jutt.


helen, kui rääkida kriitikast heaoluühiskonna koolides...
peaks enne seda defineerida mis on nendes koolides ja üldse... "hea ja halb kunst".
pakkun välja versiooni mis kirjutas härra Collingwood kaugetel 50-el:
"a work of art is an activity of a certain kind; the agent is trying to do something definite, and in that attempt he may fail. a work of art, therefore, may be either a god or a bad one. and because the agent is necessarily a conscious agent, he necessarily knows which it is. or rather, he necessarily knows this so far as his consciousness in respect of this work of art is uncorrupted; for we have seen that there is such a thing as untruthful or corrupt consciousness.
what the artist is trying to do is to express a given emotion. to express it, and to express it well, are the same thing.
to express it badly is not one way of expressing it, it is failing to express it.
every one of us feels emotions which, if his neighbours became aware of them, would make him horrified of himself. it is not the expression of these emotions that is bad art. nor is it the expression of the horror they excite. bad art arises them when instead of expression these emotions we disown them, wishing to think ourselves innocent of the emotions that horrify us, or wishing tot think ourselves too broad-minded to be horryfied by them."


chelseas ei ole kombes inimesi kritiseerima. ja küsimus mis on "asja point" kõlab siin nagu kõige rumalam asi mis saab olla. vastuseks alati saad midagi sellist "maailmas on igal asjal oma point. kõik saab ja peab olema ilma selleta, et see peaks olema põhjendatud piiratud inimese positsioonilt."

koolis keegi ei ürita väljendama mingit konkreetseid ideesid, kokkuvõtteid, positsioone, mõtteid, emotsioonie etc. tendets on selline: nad uurivad (kunst--- need samad researchid, mida nad peavad tegema kunstiteooria jaoks.) nad uurivad ruumi, mis ümbritseb, uurivad ajalood, uurivad tehnikat.. jne.
.. ma ei tea.. kui tudeng ütleb, et talle meeldib prügi sorteerimine ja korjamine, ja näitab fotod kuidas ta seda teeb... - kuidas seda saab kritiseerida?! tulebki välja, et seminaaridel tundide kaupa räägitakse prügisorteerimise probleemist ühiskonnas.
konkreetsied kokkuvõtteid, verdikte, arvamusi väljendamine võetakse arvesse nagu oma arvamuse peale surumine, vaataja "koloniseerimine",... ja siin selle nimetetakse ebaviisakaks, barbaarseks, pealiskaudseks.
jah.. mingi konstantse peen reserchi meeleolu on leitmotiivina.

arvatakse, et uute asjade produtseerimine, välja mõtlemine on halb ja julm, sest asju maailmas on juba liiga palju. kuid keegi vist eriti ei pea meeles, et tekstaalse info produtseerimine peaks siis veel hullem olema, kuna praeguse aja tõeliseks probleemiks on mõttetu infoga üleküllus.

tundub, et nad siin kardavad, ei taha ja ei usu, et on võimalik või vajalik midagi muuta.
see vahest paistab väga pateetiline olema.
ja tglt ma arvan, et idaeuroopa kunstil on suur potentsiaal. sest inimesed veel mäletavad ja usuvad sellesse, et asjaolu saab muuta, saab eksida valides ühe ja teise asja vahel.
muidugi minu järjeldused ja üldistused ka lõhnavad pealiskaudsusega ja pateetilisusega.. aga üldistused alati ju. tglt olukorrad pole nii trastilised ju.

ps vabandust mu keeleveade eest)
anna

3 kommentaari:

7 põhjust, miks teha näitust: ütles ...

jah,

kommentaar tekst osale, mis oli suunatud helenile:

ma just eile rääkisin gerdaga enamvähem samu asju, tähendab avaldasin arvamust siinse (austria) mentaliteedi kohta.
exactly, et recherce ja kunsti uurimine (teaduslik lähenemine) on peamine, keegi ei pommita mingite isiklikuks minevate küsimustega, et "mis on sinu idee või mida sa tahad öelda?", loomulikult on see ka tähtis (samas siiski ollakse ausad), aga pigem toimub analüüs ja igale ideele lähenetakse väga erinevatest külgedest. kohati võib jääda mulje või tekkida kartus, et tegemist on pealiskaudsusega, aga see pole lõpuni tõsi. selle asemel et nõuda väga selget statementi, tegeletakse pigem ühe idee võimalikult erinevatest aspektidest uurimisega. ja ma isiklikult arvan, et paljuski aitab see arengule kaasa, et kui liiga vara otsustada, mis on see "minu õige teema või suund" võib ikka suur osa tegelikust potentsiaalist täiesti avastamata jääda. selles vallas ikka mängivad inimese vanus ja kogemused täiega olulist rolli, leian.

ja olen samuti jõudnud arusaamisele, et Eestil ning üleüldse ida-euroopa kunstil on suur potentsiaal , ainuke mis meid lahutab tippudest on materiaalsed võimalused ja ajalooline prestiiþ.meie võit tüüpiliste lääne eurooplaste ees on see, et nad on inimlikust aspektist ülikonservatiivsed ja mugavad . Tallinn võiks vabalt muutuda järgmiseks oluliseks kunstikeskuseks euroopas. ainult mulle tundub, et me peaks kuidagi arendama tolerantsi erinevate kunstisuundade/ suhtumiste osas, et mitte liiga vara hävitada võimalikke uusi suuri võimalusi kohalike klatðihõnguliste kommentaaridega ja diskussioonidega. et mingit objektiivsemat professionaalsust oleks rohkem vaja, et välismaailma jaoks tõsiseltvõetavamaks muutuda.


marju


*mis puutub anna maaliideesse, siis see tundub olevat riskantne idee,aga vähemalt ideaal on ideaalne. ma arvan, et mu enda töö on samamoodi riskantne(ma pole väga palju sellest siiani rääkinud), et kas tuleb välja või läheb perse, mingit vahepealset varianti eriti pole. aga ilma riskita pole sellel asjal mu arust ka mingit mõtet, eluaegne keskpärasus kammib kõige rohkem.
marju

7 põhjust, miks teha näitust: ütles ...

mm.... jah, potentsiaal, avastamine, vabadus, proffesionaalsus, objektiivsus, erinevatest küljedest lähenemine. muidugi see kõik on väga loogiline ja kõlab suurepäraselt. ja peab olema jne.
aga teiselt poolt tundub, et eestis asi funkab osaliselt just seetõttu, et on säilinud mingid autoriteetid, subjektiivsus, idealistlikkus, vastutustunne ja mingid suured tendentsid. mis on alati omaette hea starting point.
kusjuures sellest totaalsest vabadusest mis koolis on räägitakse, et see on just selle generatsiooni spetsiifika. et 2 aasta jooksul on muutunud struktuur, süsteem ja õppejõud.
kui ma lugesin aastaalguses seda textbok'i kus on süsteemi ja nõudmiste kohta kirjeldused, olin positiivselt ehmunud.
n.
- peale iga seminaari ja tutorial'i pead kirjutama raporti, mis siseldab selfevaluationi, analüüsi, arengukavad - ühesõnaga korralik kokkuvõtte iga kord.
- 1. aasta jooksul pead valima endale teemat sinu researchi jaoks(ei pea kunstiga seotud olema) ja ülejäänud aastad just study the subject in deep.
- one to one tutorials. tähendab, koolis on umbes 50 õppejdu.. sa ise valid, leppid nendega kokku, nad tulevad teatud ajal ja räägite siis tööst. (nendelt saad ka raporti igakord)

iseasi, et asi nii perfektselt ei tööta.
ja tendents on selline, et tudengid lobuvad massiliselt praktikast ja hakkavad kunstiteadlsteks.
suvalisi ja juhuslikke ininmesi(tudengitest räägin) koolis ikka on vähe..

ja muidugi, on siin tõesti häid asju, kunstnike ja kunsti on ka olemas. aga need on tavaliselt minu lemmikud kunstinohikud ja nende tegevus.)

seega... ma ei tea.. tulin siia ja koolist ausalt öeldes midagi ei ootanud. ootasin globaalseid kaklusi endaga. saingi pähe. jah. esimesed kuud tundsin ennast hyperluuserina.. - mu kunstidikursus ja teadmised on hmm... istusin päevad läbi raamatukogus ja loengutes. peas tekkis kaos ja mingite autoriteetide kartmine.
ha. aga saame hakkama ju. need raskused ja probleemid on nii sümpaatsed ju.

mu tööst. ma ei arva, et ta on riskantne. pigem vastupidi. mu emale vist ei meeldiks aga ma leppin taga kokku(nali!)
anna

7 põhjust, miks teha näitust: ütles ...

Tere

nüüd saab meilindus alles tõelise hoo sisse! Tõesti huvitav lugeda. Mulle see Anna maal väga meeldis (kui see on nüüd õige sõna) mis meiliga kaasas oli. Riskantne teema aga antud juhul ja sinu esituses jättis mulje. Ja päris hea paar Liina R. maaliga, üks ühest ja teine teisest äärmusest.
Eile oli muideks meil magistriseminar ja seal ka kaks tudengitepaari (huvitav, et just paarid ja miks üldse paari minnakse MA töö ajaks) tegelesid tumedama temaatikaga. Ühed huvitusid koomast ja teised ebaloomulikest surmadest. Viimastel oli välja käia statistika, et need ebaloomulikud surmad moodustavad tervelt 80% kusjuures loomulike ehk 20% hulka jäid lisaks vanadussurmadele ka kõik haigussurmad (üpris kummaline loogika). Lihtsalt infoks.
Olen nõus, et kui meil siin idas, õigem oleks vist seda määratleda küll pigem postsovetliku ruumina, on mingit teistsugust energiat, siis suuresti avaldub see tänu teatavale ebaviisakusele ja kasvatamatusele. Minnakse kergelt isiklikuks, seda nii teiste kui enda suhtes ja loodetakse kuhugi välja jõuda ja midagi/kedagi mõjutada. Ja rohkem kui demokraatlik diskreetsus heaks tooniks peaks. Eks sellelgi on oma hind ja nagu kõik taolised üle mõistliku (mis on mõistlik?) piiri minekud, eeldab see postsovetlik suhtuminegi veel teatava naiivsusvaru olemasolu. Kuigi meile siit vaadates tundub ehk, et "nemad" seal läänes on naiivsed. Või siis meie oleme siirad ja nemad naiivsed? Antagu mulle andeks selline labidaga üldistamine. Aga käisin näiteks väikese vahega kohtumas Skandinaavia õppejõududega ning kohe peale selle Sloveenia omadega. Ja minu eelistus oli selgelt Sloveenia, kes on hoopis lõuna, mitte ida kuid ka postsovetlik. Viimaste puhul oli ka kontakt vahetum ja tunne, et said suhtlemisel edasi liikuda palju vähemate astmetega ning jõudsid tänu sellele kaugemale. Ning kutsuti kohe, nii otseses kui ülekantud mõttes, koju mitte ei suheldud vaid kusagil neutraalsel pinnal. Tundub, et selline research´i värk on ka pahatihti jäämine neutraalsele pinnale ja mind küll huvitab alati, et mis on autori isiklik suhe asjasse. Kunst ei ole minu jaoks raudselt teadus selle tavatähenduses, kus on võimalik laboris tõeni jõuda. Ainult isiklik ohverdus ja oma mina panustamine saab olla katalüsaatoriks, miks mingi reaktsioon käivitub/ei käivitu.

Edu kunstis ja isiklikus elus kõigile



Kaido